Sarahs interview

Waar werkte je voor je skyn ICELAND oprichtte?

"Ik werkte in marketing en productontwikkeling bij meerdere toonaangevende bedrijven zoals L'Oréal, Estee Lauder, Bath & Body Works, Banana Republic Fragrances. Mijn laatste functie was Vice President Marketing bij Estee Lauder."


Je zegt dat het werk zo stressvol was dat je instortte. Wat gebeurde er precies?

"Ik werkte lange dagen, was elke week op reis, at niet gezond of regelmatig en sliep maar 5 uur per nacht. Ik had typische verschijnselen van bijnieruitputting. Ik ging door tot mijn lichaam er letterlijk mee ophield. Mijn immuunsysteem werkte niet meer waardoor ik ziektes kreeg die mijn lichaam normaliter prima zou moeten kunnen bestrijden. Eerst kreeg ik een aanval van waterpokken die weer leidde tot een ernstige longinfectie. Daarna had ik een binnenoorontsteking wat voor hevige draaiduizeligheid zorgde. Ik kon drie maanden lang mijn ogen niet openen of opstaan. Ik moest verlof aanvragen en bij mijn ouders gaan wonen, omdat ik niet voor mezelf kon zorgen. Dat was een dieptepunt in mijn leven."


Veel mensen in de mode- en beautyindustrie verwaarlozen hun gezondheid en hebben stress. Opvallend?

"Het lijkt wel of het een geweldige verdienste is als je van hot naar haar rent, elke minuut aan de telefoon hangt en overal bij wordt betrokken. Alsof succes is gekoppeld aan het druk hebben?! Het leven is sowieso drukker geworden; vroeger hadden we een weekend waarin je pas op de plaats hield en de stekkers eruit trok. Dat is niet meer zo. Ik denk dat we allemaal in een bizar looprad zitten dat onze cultuur ons voorschrijft en ook beloont. Aan de andere kant denken mensen dat massages, yoga retreats en acupunctuur luxes zijn en geen noodzaak. Die gedachtestroom moeten we veranderen."


Hoe heb je die stressvolle periode overleefd?

"Ik moest álles stopzetten. Ik lag drie maanden lang in een donkere kamer met mijn ogen dicht. Dan kun je een boel overpeinzen! Ik bedacht me dat ik zo niet langer wilde leven. Niet alleen omdat ik een lang leven ambieer, maar ook omdat ik een kwalitatief leven wil. Ik voelde me moe, futloos, prikkelbaar, opgeblazen ... Ik wilde me juist energiek, positief en enthousiast voelen. Dus zegde ik mijn baan op en verhuisde naar Californië - een zonnige plek die bekendstaat om de gezonde lifestyle. Ik maakte de bewuste keuze om mijn leven te veranderen en langzamer te leven. Ik stopte met het maken van lange dagen, de wekelijkse reizen en ik begon met een biologisch eiwitrijk dieet en bikram yoga. Ik werd gezond!"


Waarom besloot je een antistressbeautymerk te beginnen in plaats van bijvoorbeeld een yogaschool?

"Beauty is mijn professionele achtergrond. Maar ook omdat ik altijd al enorm bezig ben met mijn huid. Tijdens mijn 'ziekte' zag ik alles terug op mijn huid. Daar raakt ik nóg meer van in de stress. Het was als een slechte vicieuze cirkel. Ik bedacht me dat mensen eerder geneigd zijn om iets te kopen dat hun ijdelheid streelt dan dat het goed is voor hun gezondheid. Het voelde alsof een huidverzorgingslijn die stress aanpakt een nieuw concept was, een oplossingsgerichte business voor een groeiende markt en een gebied waar ik zelf veel van afweet."


Nooit gedacht dat een antistressbeautymerk gezien kon worden als het zoveelste marketingtrucje om producten te verkopen?

"Nee, want ik heb 18 maanden lang de wetenschap achter stress en wat de effecten ervan zijn op de huid bestudeerd, voordat ik skyn ICELAND creëerde. Ik wist dat mijn idee echt was en gebaseerd op feiten en wetenschap."


Hoe voelt het om uit het niets een beautymerk op te richten?

"Ik ben een creatieveling in hart en nieren, dus voor mij was het bedenken van het idee en het oprichten van mijn bedrijf alsof ik een kind baarde. Het komt uit een oerplek diep in mij; als ik eenmaal een idee heb en erin geloof, móet ik er iets mee doen. Ik móest skyn ICELAND creëren, iets anders zat er niet op. Ik werd erdoor opgeslokt en kon niet anders dan mijn visie achternagaan. Toen het eenmaal stond, kon ik pas diep ademhalen. Het is het meest bevredigende gevoel op aarde, naast het krijgen van een echt kind! In 2003 begon ik te werken aan het idee. Ik schreef eerst een businessplan. Toen ontdekte ik IJsland en begon ik met het ontwikkelen van producten. En pas twee jaar later, in 2005, lanceerde ik mijn lijn."


Wat is jouw geheim voor het succes van een start-up?

"Volg je dromen. Dat is het enige wat erover kan zeggen. Doe datgene waar je passie ligt. Het is een erg lang reis geweest - eentje die meerdere keren op een dood punt leek te komen - maar ik bleef doorgaan en nu zijn we hier."


Waarom besloot je naar IJsland te gaan voor inspiratie?

"Ik was geinteresseerd in bestemmingen met een link naar wellness. Dat was IJsland voor mij en ik wilde er altijd al een keer naartoe. Mijn zus wilde toevallig ook mee, dus gingen we samen. Ik werd er totaal geinspireerd door de gezonde lifestyle, de schone lucht, het heilzame water, de spectaculaire natuur en het stressvrije bestaan."


Maar hoe ontdekte je dan al die ingrediënten?

"Iedereen heeft daar een prachtige huid - ik onderzocht waarom en leerde meer en meer over het klimaat en het milieu. Ik ontdekte dat het water er erg bijzonder is. Elke IJslander kan je vertellen dat het honderden jaren duurt voor het water er door een natuurlijk filterproces gaat. Het water in IJsland bevat de minst hoeveelheid opgeloste deeltjes ter wereld dankzij dit filterproces, waarbij gletsjerwater door de poreuze vulkanische bodem van IJsland sijpelt. Het bevat 6 essentiële mineralen die de huid hydrateren en in balans brengen. Wij importeren het en het zit in al onze producten. Van daaruit ontdekte ik de vele fantastische geneeskrachtige kruiden en planten van IJsland en het noordpoolgebied die een enorm krachtige werking hebben. Ik besloot veenbessen en kruipbraam toe te voegen in het complex vanwege hun verbazingwekkende kwaliteiten om de huid te verjongen en te genezen. We noemen ze Arctisch superfruit. Als laatste hebben we liposomale zuurstof toegevoegd aan het complex dat ook wordt gebruikt bij wondgenezing in ziekenhuizen en de huid echt versterkt, oppept en energie geeft waardoor deze gaat stralen. All deze ingrediënten richten zich specifiek op de gestreste huid."


Waarom koos je voor het IJslandse woord 'skyn' in de naam?

"Skyn betekent 'zintuig' in het IJslands. Ik was op een computer Engelse woorden in een IJslands woordenboek aan het typen om te zien wat eruit zou komen. Toen ik 'zintuig' intypte en 'skyn' zag staan, wist ik dat ik de naam voor mijn lijn had gevonden. Het legt de link tussen je zintuigen en je huid."


Wie heeft die miniverhaaltjes op de verpakkingen bedacht?

"Mijn grafisch ontwerper kwam met het idee van doorlopende zinnen. I loved it ... Het is leuk, cool en grafisch. Mensen lezen niet, tenzij je woorden in een grafisch beeld verpakt, dan lezen ze wél. Omdat producten zichzelf moeten verkopen in het schap, vind ik het idee dat elk product z'n eigen verhaal vertelt een geweldige manier om op te vallen in de massa en de klant iets bij te brengen."


Wat zoekt de moderne, werkende vrouw in cosmetica, nog steeds dat alles-in-een-wondermiddeltje?

"Ik denk eigenlijk dat ze producten willen die echt werken en gezond zijn. Voor de een is dat een toverdrankje, voor de ander een puur natuur brouwsel."


Gebruik je high-end technologie bij het ontwikkelen van producten?

"Ja, we zoeken altijd naar de meest baanbrekende innovatieve technologie bij het ontwikkelen van onze producten. We hebben net het Arctic Hydration Rubberizing Mask gelanceerd met een compleet nieuwe technologie uit Azië."


Je bent fan van de holistische lifestyle. Is dat geen tegenstelling? Aan de ene kant zet je een cool high-end beautymerk op, aan de andere kant volg je een holistische lifestyle die weinig heeft met wetenschappelijke geneeskunde.

"Ik vind dat geen tegenstelling. Alleen omdat je gezond wilt leven, hoef je niet meteen stijl en luxe af te zweren. Ik denk dat dit de toekomst is. Vrouwen willen mooie, luxe beautyproducten maar ze willen niet dat hun gezondheid of het milieu eronder lijdt."


Wat is jouw definitie van een harmonieus en stressvrij leven?

"Allereerst draait het om zorg en compassie voor jezelf. Dat betekent dat je prioriteit moet geven aan je fysieke, emotionele en mentale ik. Dat kan al iets simpels zijn als elke avond je gezicht wassen met een cleanser die lekker ruikt en fijn aanvoelt. Zo heb je elke dag 5 minuten een momentje voor jezelf, waarbij je jezelf verwent en verzorgt. Of het kan iets uitgebreiders zijn als een retreat van twee dagen met je geliefde. Daarnaast draait het om het creëren van een leefomgeving die gezond en bevorderlijk is voor je welzijn. Idealiter bestaat dat uit schone lucht, zuiver water, toegang tot biologisch eten en producten en een langzamere lifestyle. Als dat niet lukt, compenseren we het met yoga, meditatie, downtime waarbij alle stekkers eruit gaan, massages en acupunctuur. Als je woont en leeft in New York City moet je een boel compenseren! Maar ik neem ook 4 tot 5 weken per jaar vrij waarbij ik alle schermen thuis laat. Dan kan ik er weer fris een jaar tegenaan."


Uiteraard hangt ons uiterlijk af van hoe we ons voelen. Werkt dat omgekeerd ook zo, dat het uiterlijk de mentale gezondheid kan beinvloeden?

"Zeker. Er is een hoop research die dat ook bevestigt. Als we niet tevreden zijn met ons uiterlijk, creëert dat verdriet, depressie, stress, frustratie en ga zo maar door. Daarom zijn we zo ijdel - het is een menselijk instinct. Mijn moeder zei altijd dat het moment dat een vrouw geen lippenstift meer op wil doen, er iets goed mis zit. Twee weken voor mijn oma overleed, stopte ze met het aanbrengen van lippenstift. Ik wist dat dit het teken was dat ze eruit stapte. We hebben geen controle over ons gevoel over ons uiterlijk, het is onlosmakelijk verbonden aan onze emotionele staat."


Hoe werkt antistresscosmetica eigenlijk? Kunnen we schade door stress aan de huid voorkomen door jouw producten te gebruiken?

"Ik focus me op specifieke symptomen van de gestreste huid en ontwikkel producten met specifieke ingrediënten en technologieën die deze problemen aanpakken. We gebruiken speciale antioxidanten die vrije radicalen bestrijden die ontstaan bij stress; adaptogenen, speciale kruiden die het immuunsysteem van de gestreste huid versterken; krachtige natuurlijke ontstekingsremmers die huidirritaties ontstaan door stress verminderen; speciale peptiden die de huid 'blij' maken door endorfine op de huid los te laten ... De laatste tijd ben ik erg van de extremofielen: planten die floreren in extreem koude klimaten. Ze ontwikkelen bepaalde enzymen die ze helpen te overleven en die enzymen kunnen wonderen verrichten voor de huid. Nog zoiets, plantaardige stamcellen: wij gebruiken stamcellen van de framboos die het stikstofmonoxidegehalte in de huid reguleren, wat weer gelinkt is aan een stressreactie die leidt tot ontstekingen en veroudering. Ik ben ook groot fan van omega vetzuren die stressgerelateerde ontstekingen verminderen. Ik zoek echt naar krachtige natuurlijke ingrediënten en nieuwe technologieën die een door stress beschadigde huid aanpakken en creëer daarmee producten die de huid kalmeren, versterken, stabiliseren, voeden en terug in een jeugdige, stralende balans brengen."


Hoe zorg je dat skyn ICELAND opvalt in de beautywereld?

"Ons stressplatform is echt onderscheidend. Er is geen enkele andere huidverzorgingslijn die oplossingen biedt voor de gestreste huid. Dat onze belangrijkste ingrediënten uit IJsland komen, is ook uniek. Daarnaast hebben we een authentieke marketingstrategie. We werken intensief samen met visagisten in New York en L.A.. We behandelen elk seizoen backstage tijdens fashion week de huid van modellen, net als de huid van celebrities tijdens tv-shows, films en awardshows. Wij verzorgen de mooiste maar soms ook meest gestreste huid ter wereld. De huid die perfect moet zijn en echt onder de loep ligt. Onze make-up artist community is net een groep ambassadeurs die de trefzekere werkzaamheid van onze producten verkondigt. Zij dragen ons uit en zorgen dat we in de handen van celebrities komen die weer op social media lovend reageren. Onze strategie is authentiek; we betalen niemand om over ons te praten, we geven ze de producten zodat ze zelf verliefd worden op een product en uit eigen beweging en passie erover praten."


Wat was het eerste skyn ICELAND product?

"Ik ontwikkelde de eerste 7 producten tegelijk: Glacial Face Wash, the ANTIDOTE Cooling Daily Lotion, Oxygen Infusion Night Cream, Icelandic

Relief Eye Cream, Arctic Face Mist (uit productie), Cool Detox Face Mask (uit productie), Anti-Stress Oral Spray (uit productie). In mijn ogen een compleet regime: het draaide niet om droge, vettige of normale huid, het ging om huidsymptomen. Ik vond dat stress aan de buitenkant niet volledig kon worden aangepakt zonder de binnenkant ook mee te nemen. Daarom ontwikkelde ik een mondspray. Ik denk dat we daarmee te ver vooruit in de tijd waren. Datzelfde geldt voor het Cool Detox Face Mask: dat was een sheet mask, terwijl niemand in 2005 wist wat een sheet mask was!"


Wat vind je van het overweldigende succes van de gel patches?

"Het is een fantastische product dat binnen 10 minuten werkt. Een product dat snel werkt, lekker aanvoelt en niet te duur is - dat is de sleutel tot z'n succes."


Wat is jouw persoonlijke favoriet uit de collectie van skyn ICELAND?

"Dat is de Pure Cloud Cream. Ik bedacht de naam als eerste, met het idee van: wie wil er nou geen creme die aanvoelt als een wolk? De formule kwam later: een wollige, luchtige creme die intens hydrateert zonder vettig of als een pannenkoek aan te voelen. Dat bleek nog een behoorlijke uitdaging. Gemiddeld doen we 4 a 5 bewerkingen aan de formule van een nieuw product. Voor deze creme waren dat er 37. Het vergde echt liefde en geduld van zowel de chemicus als mezelf. Het is een prachtige formule die mensen letterlijk vrolijk maakt ... Het is geparfumeerd met natuurlijk grapefruitextract en ruikt goddelijk. Echte verwennerij in een potje."


Wat zijn de beautyproducten van de toekomst?

"Ik kan niet al mijn geheimen prijsgeven! Uiteraard zijn het producten die méér doen, méér veranderen, het leven makkelijker maken en blijven verrukken. In de huidverzorging verleggen we continu de grens tussen cosmetica en medicatie ... We mogen niet zeggen dat we de structuur van de huid veranderen, maar ondertussen veranderen de ingrediënten en technologie letterlijk de manier waarop je huid zich gedraagt."


Alles loopt op rolletjes en skyn ICELAND is een succes. Hoe ga je nu om met stress?

"Voor mij werkt de holistische aanpak: 8 uur slaap per nacht, een gezond eiwitrijk dieet, zo'n twee liter water per dag, veel bewegen en ... Ademhalen! Het zijn de kleine dingen die mij helpen om stress te verlichten. Hoe ik voor mijn innerlijk zorg, is wat je ziet aan de buitenkant. Als ik verval in een periode van extreme stress, weet ik dat ik meer uren moet slapen (als je er minder maakt dàn word je ziek!), moet stoppen met geraffineerde suikers en patentbloem en meer voedsel moet eten dat rijk aan omega is (zalm en avocado), en antioxidanten (veel besjes), magnesium (zoete aardappel), vitamine B (broccoli) en vitamine D (supplement) bevat. Daarnaast moet ik zorgen dat ik ergens wat cardio of yoga in mijn schema inpas en een massage neem. Soms als ik thuiskom, dim ik de lichten, maak een kaars aan, zak in een heet bubbelbad met warme kruidenthee en ga daarna direct door naar bed. Ongelooflijk hoe goed dat kan zijn voor mijn stresslevel."


Wat is het meest ontstressende ding wat je kunt doen op deze aarde?

"Dat hangt heel erg van de persoon af. Wat voor mij werkt, kan misschien helemaal niks doen voor een ander. Ik denk dat ontstressen neerkomt op het hebben van een rugzakje aan opties - voor elk moment en elke situatie een andere optie. Je beautyroutine is daar een onderdeel van. We kunnen ons van binnen beter voelen door voor de buitenkant te zorgen - letterlijk gezonder worden en ogen door onze huid te ontstressen. Dat is een belangrijk onderdeel van het ontstressproces."


Je hebt ooit advies gekregen van iemand bij L'Oréal waardoor jouw kijk op de beautyindustrie voorgoed is veranderd. Wat was dat advies?

"Iemand van de afdeling marketing stond in de gang en pakte haar toilettas om haar lippenstift bij te werken. De General Manager zag dat ze een product van de concurrent gebruikte en riep een spoedvergadering bijeen. Hij zei dat als hij ooit nog eens iemand in zijn team met een product van de concurrent zou zien, hij of zij zou worden ontslagen. Hij zei: 'Het is jouw werk om geweldige producten te bedenken. Als je niet eens iets kunt creëren wat je zelf wil gebruiken, hoe kun je dan verwachten dat de klant dat wel doet?!' Die opmerking veranderde mijn perspectief voorgoed."